Güncel Sayı

Cilt: 26 Sayı: 1, 30.04.2025

Yıl: 2025

Makaleler

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (INUJFE), eğitim ve ilgili alanlarda sistematik araştırmaların yayılmasını, eleştirilmesini ve teşvik edilmesini amaçlayan hakemli, açık erişimli bir elektronik dergidir. Dergi, erken çocukluk eğitimi, yetişkin ve sürekli eğitim, özel eğitim, mesleki ve profesyonel eğitim, müfredat geliştirme, eğitim yönetimi, politika ve planlama, eğitim araştırma teknikleri gibi çeşitli eğitim konularında makaleler yayınlamaktadır.

INUJFE, çeşitli eğitim disiplinlerinde çeviri, eleştiri, değerlendirme ve inceleme gibi çeşitli bilimsel çalışmaları kabul etmektedir. Dergi, eğitim yönetimi, eğitim felsefesi, eğitim tarihi ve politikası, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, özel eğitim, değerlendirme ve araştırma yöntemleri, eğitim teknolojisi, program geliştirme, fen ve matematik eğitimi, güzel sanatlar eğitimi, beden eğitimi, sosyal bilgiler eğitimi, Türkçe eğitimi, yabancı dil eğitimi, uygulamalı dilbilim ve öğretmen yetiştirme gibi alanlardaki araştırmaları kapsamaktadır.

INUJFE aşağıdaki konu alanlarını içerir:

  • Nitel araştırma yöntemleri (örn. etnografik, tarihsel, fenomenolojik, vaka çalışmaları, eylem araştırması)
  • Nicel araştırma yöntemleri
  • Karma yöntem araştırması
  • Görüş yazıları
  • Eğitim politikalarına ilişkin perspektifler
  • Eleştirel literatür incelemeleri
  • Kitap değerlendirmeleri

Derginin hedef kitlesi, eğitim bölümü üyeleri, okul kurulları, okul konseyleri, eğitim fakülteleri, veli örgütleri, okul personeli ve eğitim konularıyla ilgilenen bireylerden oluşmaktadır.

Değerlendirilmek üzere sunulan makaleler özgün olmalı ve daha önce herhangi bir elektronik veya basılı ortamda sunulmamış veya yayımlanmamış olmalıdır.

Bir makale daha önce bir konferans veya toplantıda sunulmuşsa, yazarlar organizasyonun adı, tarihi ve yeri de dahil olmak üzere etkinlik hakkında ayrıntılı bilgi vermelidir.

INUEFD’ye gönderilen yazılar, önce yayın kurulu tarafından dergi ilkelerine uygunluk açısından bir ön değerlendirmeye tabi tutulur. Dergi kapsamına girmeyen veya bilimsel bir yazı formatına içerik ve şekil şartları açısından uymayan yazılar, hakemlik süreci başlatılmadan geri çevrilir ya da bazı değişiklikler istenebilir. Yayın için teslim edilen makalelerin değerlendirilmesinde akademik tarafsızlık ve bilimsel kalite en önemli ölçütlerdir.

Değerlendirme aşamasında, makaleler benzerlik tarama ve intihal tespit programı aracılığıyla (Ithenticate ve Turnitin) incelenir. Makalelerin benzerlik indeksi değerinin %15’in (alıntılar dahil ve kaynakçalar hariç) altında olması gerekir. Bu değerin üzerindeki makaleler değerlendirmeye alınmadan reddedilir. Yazarların çalışmalarının tam metnine ait benzerlik raporunu yüklemeleri gerekmektedir. Benzerlik raporu şu kurallara uygun olarak hazırlanmalı ve PDF formatında yüklenmelidir: “Alıntıları çıkart: Kapalı; Bibliyografyayı çıkart: Açık; Eşleşmeleri Çıkart: Kapalı, Kaynak hariç tutma eşiği: Kelime sayısı 5.” INUEFD için kabul edilebilir.

Dergide, aşağıda belirtilen yazım kurallarına uygun olarak hazırlanan yazılar hakem değerlendirme sürecine alınabilir:

  • Yayın dili Türkçe ve İngilizcedir.
  • İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderilen makalelerle birlikte bir Telif Hakkı Sözleşmesi ve Yazarlık Katkı Formu sunulması gerekmektedir. 
  • Bir çalışmanın uzunluğu, ekler dâhil İngilizce makaleler için 9000, Türkçe makaleler için 8000 sözcüğü aşmayacak biçimde hazırlanmalıdır.
  • Yazılar, dergi şablonuna uygun hazırlanmalıdır ("Dergi Şablonu"na bakınız). Makaleler, dergi şablonuna uyarlanırken isim ve iletişim bilgileri belirtilmemeli ve şablon çerçevesinden çıkarılmamalıdır.
  • Dergi şablonuna uyarlamadan gönderilen makaleler, dergi kurulu tarafından ret (iade) edilecektir.
  • Gönderilen makalede yer alan tablo, şekil, resim, grafiklerin derginin sayfa boyutları dışına taşmaması ve APA-7 stiline uygun olmasına dikkat edilmelidir. Ayrıca istenildiği takdirde tablo, şekil, resim, grafik vb. unsurlarda daha küçük punto ve tek aralık kullanılabilir.

Makale her biri ayrı bir sayfada başlamak kaydıyla aşağıdaki bölümleri içermelidir:

  • Başlık: Başlık 12 kelimeyi geçmemelidir.
  • Özet: Özet 250 kelimeyi aşmamalıdır. Özette araştırmanın amacı, kullanılan yöntem, bulgular ve önerilerden kısaca bahsedilmelidir.
  • Ana Bölümler: Makale giriş, yöntem, bulgular, tartışma, sonuç ve öneriler bölümlerinden oluşmalıdır.
  • Yöntem Bölümü: Yöntem kısmında desen, evren ve örneklem, çalışma grubu ya da katılımcılar, veri toplama araçları, verilerin analizi vb. alt başlıklar bulunmalıdır. Derleme türü çalışmalarda problem ortaya koyulmalı, ilgili alan yazın etkili bir biçimde analiz edilmeli, uygulamacılar ve araştırmacılar için öneriler geliştirilmelidir. Ayrıca izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) bu bölümde yer verilmelidir.
  • Yazar Bilgileri: Sisteme yüklenen dosyanın içerisinde yazar(lar)a ait bilgiler kesinlikle bulunmamalıdır.
  • Konferans Sunumu: Araştırma daha önce herhangi bir kongrede sunulmuş ise ilk yükleme aşamasında yazarlar veya kongreye ait spesifik bilgi vermeden “örn. Bu araştırma 2017 yılında Uluslararası bir kongrede sözlü bildiri olarak sunulmuştur” ifadesi ile belirtilecektir.

Öne Çıkanlar:
Tüm başvurular (editöre mektuplar hariç), çalışmanın önemini açık ve anlaşılır bir şekilde özetleyen 3–5 ana noktayı içermelidir.

Ek Materyaller:

  • Ek materyaller (örneğin, videolar, veri setleri) ayrı dosyalar olarak sunulmalıdır.
  • Sayfa numarası gerekmemektedir.

REFERANSLAR

Hem metin içi alıntılar hem de referanslar Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Yayın El Kitabı, Yedinci Baskı (2020) uyarınca hazırlanmalıdır.

Yayınlara atıfta bulunurken en yeni, en güncel kaynaklar tercih edilmelidir. En güncel kaynaklara atıfta bulunmak, makalenin konuyla ilgili ve güncel olmasını ve alandaki en son gelişmeleri yansıtmasını sağlamaya yardımcı olabilir.

Makalelerindeki referansların doğruluğundan emin olmak yazarların sorumluluğundadır. Tüm kaynaklara uygun şekilde atıfta bulunulmalı ve atıflar doğru şekilde biçimlendirilmelidir.

İntihalden kaçınmak için, makalenizdeki diğer kaynakları metin içi alıntılar yoluyla belirtmeniz gerekir. Her metin içi atıf için ilgili bir referans listesi girişi sağlanmalıdır.

APA metin içi atıf stili, yazarın soyadını ve yayın yılını içerir, örneğin (Field, 2005). Doğrudan bir kaynaktan alıntı yapılıyorsa, sayfa numarası da eklenmelidir, örneğin (Field, 2005, s. 14).

Eğer baskı öncesi bir yayına atıfta bulunuluyorsa, DOI numarası referans listesinde belirtilmelidir.

Farklı yayın türleri için referans stilleri aşağıdaki örneklerde sunulmuştur.

Dergi Makalesi: Edwards, A. A., Steacy, L. M., Siegelman, N., Rigobon, V. M., Kearns, D. M., Rueckl, J. G., & Compton, D. L. (2022). Unpacking the unique relationship between set for variability and word reading development: Examining word- and child-level predictors of performance. Journal of Educational Psychology,114(6),1242–1256. https://doi.org/10.1037/edu0000696

Kitap Bölümü: Zeleke, W. A., Hughes, T. L., & Drozda, N. (2020). Home–school collaboration to promote mindbody health. In C. Maykel & M. A. Bray (Eds.), Promoting mind–body health in schools: Interventions for mental health professionals (pp. 11–26). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000157-002

Tek Yazarlı Kitaplar: Haslwanter, T. (2022). An introduction to statistics with Python. New York, NY: Springer International Publishing.

Yazar Olarak Editör(ler): Rhodewalt, F. (Ed.). (2008). Personality and social behavior. Psychology Press.

Tez Bölümü: Valentin, E. R. (2019, Summer). Narcissism predicted by Snapchat selfie sharing, filter usage, and editing [Master's thesis, California State University Dominguez Hills]. CSU ScholarWorks. https://scholarworks.calstate.edu/concern/theses/3197xm925?locale=en

Websiteleri: Chandler, N. (2020, April 9). What’s the difference between Sasquatch and Bigfoot? howstuffworks.https://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/strange-creatures/sasquatch-bigfootdifference.htm

Epub Baskı Öncesi Makaleler: Muldoon, K., Towse, J., Simms, V., Perra, O., & Menzies, V. (2012). A longitudinal analysis of estimation, counting skills, and mathematical ability across the first school year. Developmental Psychology. Epub ahead of print. doi:10.1037/a0028240.

Yedinci baskıda, artık bir referans listesi girişine en fazla 20 yazar dahil edilmelidir. 20'den fazla yazarı olan kaynaklar için, listelenen 19. yazardan sonra, ek yazarların adları bir üç nokta (...) ve ardından listelenen son yazarın adı ile değiştirilir:

Author, A. A., Author, B. B., Author, C. C., Author, D. D., Author, E. E., Author, F. F., Author, G. G., Author, H. H., Author, I. I., Author, J. J., Author, K. K., Author, L. L., Author, M. M., Author, N. N., Author, O. O., Author, P. P., Author, Q. Q., Author, R. R., Author, S. S., . . . Author, Z. Z.

YAYIN SÜRECİ

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderilen makaleler, titiz bir değerlendirme ve üretim sürecine tabidir. İlk olarak, tüm başvurular derginin formatlama ve başvuru yönergelerine uygunluk açısından taranır. Uygun bulunan makaleler, alandaki uzmanlar tarafından çift kör hakem değerlendirmesinden geçirilir. Hakem değerlendirmesi tamamlandığında ve makale kabul edildiğinde, dil ve teknik düzenleme aşamalarına geçilir; bu aşamada metnin netliği ve doğruluğu sağlanır. Son aşamada, makale biçimlendirilir, dizgilenir ve derginin ilgili sayısında yayımlanmak üzere hazırlanır.

Makaleler, Türkçe ve İngilizce olarak yayımlanır. Yazarlardan çalışmalarını hakem değerlendirme süreci için Türkçe tam metin olarak göndermeleri beklenir. Yayımlanmak üzere kabul edilen çalışmalar, hem Türkçe hem de İngilizce tam metin olarak dergiye gönderilir. Çalışmaların İngilizce tam metni için "Proofreading Belgesi" (kabul aldıktan sonra) istenmektedir.

YAYIN ETİĞİ

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yayın Etiği Komisyonu (COPE) kılavuz ilkeleri ve Bilimsel Yayıncılıkta Şeffaflık ve En İyi Uygulama İlkeleri (COPE, DOAJ, OASPA, WAME ortak bildirisi) dahil olmak üzere çeşitli kuruluşlar tarafından ortaya konan kılavuz ilkelere ve temel uygulamalara uymayı amaçlamaktadır. Bu kılavuz ve tavsiyeler, bilimsel yayıncılıkta şeffaflık, dürüstlük ve en iyi uygulamaları teşvik etmek üzere tasarlanmıştır.

Dergi, bu standartlara bağlı kalarak, yayınladığı araştırmaların yüksek kalitede olmasını ve bilim dünyasının etik standartlarını karşılamasını sağlamayı amaçlamaktadır.

YAYIN İLKELERİ

  • TR Dizin Dergi Değerlendirme Kriterleri’nde 2020 yılında yapılan değişikle Sosyal Bilimler dâhil olmak üzere tüm bilim dallarında yapılan makaleler için “Etik Kurul Onayı” talep edilmektedir. (Bkz.: https://trdizin.gov.tr/about#applicationAndCriterias TR Dizin Dergi Değerlendirme Kriterleri Madde 8).
  • İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'ne gönderilen çalışmaların “Benzerlik Taraması” yazar tarafından yapılarak “Benzerlik Tarama Raporu”nun, çalışmayla birlikte sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Söz konusu raporu olmayan çalışmalar hakem değerlendirme sürecine dahil edilmeyecektir.
  • Çalışmanızı dergimize göndermeden önce çalışmanızın dergimizin yayın ölçütlerine uygun olup olmadığını inceleyerek dergimizin hazırladığı "Ön Yazı (Cover Letter)" dosyasının sisteme yüklenmesi gerekmektedir.
  • İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'ne gönderilen çalışmaların gerekli süreçleri başlatılabilmesi için dergimizin hazırladığı “Telif Hakkı Formu”nun ıslak imzalı bir şekilde sisteme yüklenmesi gerekmektedir.
  • Yazar sıralaması dikkate alınmadan, bir yazarın aynı yıl (aynı cilt) içerisinde sadece bir makalesi yayımlanır.
  • Dergi şablonuna uyarlamadan gönderilen makaleler, dergi kurulu tarafından ret (iade) edilecektir.
  • Bir çalışma, gönderim tarihini takip eden ilk sayıda değerlendirme süreci tamamlanmış olsa da yayımlanmayacaktır. Tüm koşulları sağlaması halinde bir sonraki sayıda yayımlanacaktır.
  • Bir sayıda en fazla 25 (yirmi beş) çalışma, dergiye gönderim tarihi dikkate alınarak yayımlanacaktır.
  • Bir sayıda yayımlanan toplam çalışmaların en fazla %20’si İnönü Üniversitesi’nde görev yapan araştırmacılardan olabilir.
  • Makaleler, Türkçe ve İngilizce olarak yayımlanır. Yazarlardan çalışmalarını hakem değerlendirme süreci için Türkçe tam metin olarak göndermeleri beklenir. Yayımlanmak üzere kabul edilen çalışmalar, hem Türkçe hem de İngilizce tam metin olarak dergiye gönderilir. Çalışmaların İngilizce tam metni için "Proofreading Belgesi" (kabul aldıktan sonra) istenmektedir. 

ETİK İLKELER VE YAYIN POLİTİKASI

Etik Kurul Onayı ve Bilgilendirilmiş Onam

İnsan denekleri içeren tüm araştırmalar yürütülmeden önce bir etik kurul (örn. IRB) tarafından incelenmeli ve onaylanmalıdır. Etik kurulun adı, onay numarası ve tarihi makalenin Yöntemler bölümünde yer almalıdır. Yazarlardan onayın bir kopyasını sunmaları da istenebilir.

Çalışma etik onaydan muafsa, yazarlar etik kuruldan muafiyeti açıklayan bir beyan sunmalıdır. Bir makale etik onayı olmadan gönderilirse, dergi etik kaygıları değerlendirmek için COPE'un yönergelerini izleyecektir. Etik onayı olmayan makaleler, konunun önemli olduğu düşünülürse reddedilebilir.

Bilgilendirilmiş hasta onamı ayrıntıları, araştırma süreciyle ilgili bilgilerle birlikte Yöntemler bölümüne dahil edilmelidir.

  • İnsan denekleri içeren çalışmalar için, yazarlar tüm katılımcılardan yazılı bilgilendirilmiş onam alındığını teyit etmeli ve onam formu araştırmacılar tarafından saklanmalıdır. On sekiz yaşın altındaki çocukları içeren araştırmalar için ebeveyn veya vasiden onay alınmalıdır. Anketlerde veya görüşmelerde, katılımcıların veri kullanımı için rızası da teyit edilmelidir. İsimlendirme için açık rıza verilmediği sürece kişisel bilgiler kimliksizleştirilmelidir.
  • Yazarlar, özellikle fotoğraflarda, katılımcıların anonimliğini ve gizliliğini korumaktan sorumludur. Her türlü görüntü için imzalı ibranameler alınmalı, yayın için onay sağlanmalı ve her türlü koşul belirtilmelidir. Bu onay Yöntemler bölümünde belirtilmelidir.

İntihal ve Etik İhlaller

Tüm başvurular, hakem değerlendirme ve/veya üretim süreçlerinde benzerlik tespiti yazılımı kullanılarak birden fazla taramadan geçirilir. Önceki çalışmalara atıfta bulunurken, tüm materyalin doğru bir şekilde referans gösterildiğinden emin olunmalıdır. Herhangi bir kaynaktan (dergi makaleleri, kitaplar, tezler, elektronik medya, vb.) metin, tablo veya resim kopyalamak ve bunları kendisine ait gibi sunmak, referans verilmiş olsa bile intihal olarak kabul edilir. Kaynağı 'Kaynaklar' bölümünde listelemek, yazarları intihal sorumluluğundan muaf tutmaz.

Yazarların aşağıda belirtilen intihal durumlarından ya da etik ihlallerden kaçınmaları şiddetle tavsiye edilir:

  • Atıf Manipülasyonu: Kendine atıf yapma, aynı derginin aşırı atıfla kullanılması veya atıf yığma gibi yöntemlerle atıf sayılarının şişirilmesi, akademik tanınmayı çarpıtan bir uygulamadır.
  • Kendinden İntihal (Metin Geri Dönüşümü): Bir yazarın önceki çalışmasından bölümleri veya cümleleri uygun şekilde atıf yapmadan yeniden kullanmayı içerir ve bir tür intihal teşkil eder.
  • Salami Dilimleme: Tek bir çalışmadan aynı veri setini, hipotezleri ve yöntemleri kullanarak birden fazla makale yayınlaması anlamına gelen, etik olmayan bir uygulamadır.
  • Veri Üretme: Gerçek araştırma veya deneylerle desteklenmeyen sahte verilerin oluşturulması, araştırma dürüstlüğünün ciddi bir ihlali olarak kabul edilir.
  • Veri Manipülasyonu/Sahteciliği: Bulguları yanlış yönlendirmek veya yanlış temsil etmek için görüntülerin değiştirilmesi ya da aykırı değerlerin kaldırılması gibi verilerin değiştirilmesini içerir.

İntihal, atıf manipülasyonu veya veri çarpıtma gibi etik ihlallerine ilişkin şüphe durumlarında, Editörler Kurulu, şüphelerin adil, şeffaf ve tutarlı bir şekilde ele alınmasını sağlamak için COPE (Yayın Etiği Komisyonu) yönergelerini takip edecektir.

AÇIK ERİŞİM POLİTİKASI

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nde yayımlanan tüm makalelere, herhangi bir ücret ödemeden ve kayıt zorunluluğu olmadan çevrimiçi olarak kalıcı bir şekilde erişilebilir. Yazarlar, çalışmalarının telif haklarını korurken, derginin Telif Hakkı ve Etik politikasına uygun olarak üçüncü tarafların içeriği paylaşmasına, çoğaltmasına ve dağıtmasına izin verir.

Yayımlanan tüm içerik, orijinal kaynağa uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla ticari olmayan kullanım, dağıtım ve değişikliklere izin veren Creative Commons Atıf-Ticari Olmayan 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) kapsamında lisanslanacaktır.

Tüm dergi içeriğine https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd adresinden ücretsiz olarak erişilebilir.

TELİF HAKKI POLİTİKASI

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderilen makalelerle birlikte bir Telif Hakkı Sözleşmesi ve Yazarlık Katkı Formu sunulması gerekmektedir. Bu formu imzalayarak, yazarlar, çalışmalarının telif hakkını koruma altına alır ve eğer makale İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi tarafından yayınlanmaya kabul edilirse, makale Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) lisansı altında lisanslanır. Bu lisans, yazara ve dergiye uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, kullanıcıların derginin içeriğini ticari olmayan amaçlarla paylaşmasına, uyarlamasına, çoğaltmasına ve dağıtmasına izin verir.

ÜCRET POLİTİKASI

Yazarlardan veya kurumlardan başvuru veya yayın için herhangi bir ücret talep edilmez. Tüm dergi giderleri İnönü Üniversitesi tarafından karşılanmakta olup, kabul edilen makaleler için herhangi bir gönderim veya yayın ücreti alınmamaktadır.

REKLAM POLİTİKASI

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yayın Kurulu ve yönetimi tarafından onaylanması koşuluyla web sitesinde dijital reklamları kabul eder. Tüm reklamlar bu şekilde açıkça etiketlenmelidir. Reklam verenlerin editoryal kararlar veya reklam politikaları üzerinde hiçbir etkisi yoktur.

Reklam talepleriniz için lütfen Editörlük Ofisi (inueditorial@inonu.edu.tr) ile iletişime geçiniz.

HAKEM DEĞERLENDİRME SÜRECİ

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, akademik bütünlüğün en yüksek standartlarda korunmasını sağlamak amacıyla titiz ve şeffaf bir çift anonimleştirilmiş hakem değerlendirme sürecini yürütmektedir.

Makaleler, hem yazarların hem de hakemlerin birbirlerine anonim olarak kalacakları bu sürece tabi tutulmaktadır. Her makale, ilgili alanda uzman en az iki bağımsız dış hakem tarafından değerlendirilir. Yazarlar, potansiyel hakemleri önerebilir, ancak nihai seçim editör tarafından yapılır ve editör, yazarın önerilerine uymak zorunda değildir.

Değerlendirme süreci boyunca gizlilik esastır ve hakemler makaleyi yalnızca editörün izniyle paylaşabilirler. Hakemler, makalenin kalitesini artırmak amacıyla zamanında, tarafsız, kanıta dayalı ve yapıcı geri bildirim sağlarlar. Araştırma ihlali şüphesi olan durumlar, sürecin bütünlüğünü korumak için gizli bir şekilde editöre bildirilmelidir. Dergi, değerlendirme süreci, seçim kriterleri ve itiraz prosedürü hakkında bilgi paylaşarak ve kabul oranları ve yayım süreleri gibi önemli verileri yayımlayarak şeffaflık sağlar. Bir makalenin kabul edilmesi, düzeltilmesi veya reddedilmesi konusundaki nihai karar, Alan Editörlerinin önerilerini dikkate alarak Baş Editör tarafından verilir. Hakemler, bir değerlendirme davetini kabul etmeden önce herhangi bir olası çıkar çatışmalarını açıklamalıdır. Editörlerle hakemler arasındaki tüm iletişimler gizlidir.

Editörler kurulunun üyeleri tarafından gönderilen makaleler, tarafsızlığı sağlamak amacıyla dış editörler tarafından ele alınır ve bu dış editörler de çıkar çatışmalarını açıklamak zorundadır. Hakem değerlendirme süreci standart prosedürlerden saparsa, şeffaflık ve hesap verebilirliği sağlamak için makalede hangi tür inceleme yapıldığı belirtilir.

REVİZYON DETAYLARI

Minör revizyon veya majör revizyon gerektiren makaleler, Baş Editör tarafından hakemlerin ve editörlerin yorumlarını içeren bir karar mektubu ile yanıtlanır ve yeniden gönderim için bir son tarih alır. Yazarlar, gözden geçirilmiş bir makale ve her bir yorumu ayrı ayrı ele alan ayrıntılı bir “Hakemlere Yanıt” belgesi sunmalıdır. Yanıt, yapılan revizyonları açıklamalı ve makaledeki ilgili satır numaralarını belirtmelidir.

Makalenin değişiklikleri vurgulayan açıklamalı bir versiyonu da sunulmalıdır. Gözden geçirilmiş makaleler, karar mektubunda belirtilen tarihe kadar teslim edilmelidir. Son teslim tarihine uyulmaması, revizyonun reddedilmesine neden olabilir. Ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, yazarlar orijinal son tarih sona ermeden önce uzatma talebinde bulunmalıdır.

YAZARLIK KRİTERLERİ

Araştırma bulgularını bildiren başvuruların yazarları, Uluslararası Tıp Dergisi Editörleri Komitesi (ICMJE) tarafından belirlenen dört kriterin tamamını karşılamalıdır:

  1. Çalışmanın konseptine veya tasarımına, ya da verilerin elde edilmesi, analizi veya yorumlanmasına önemli katkılar sağlama;
  2. Çalışmanın taslağını hazırlamak veya önemli entelektüel içerik için eleştirel bir şekilde gözden geçirmek;
  3. Yayımlanacak son versiyonun onaylanması;
  4. Çalışmanın tüm yönlerinden sorumlu olmayı kabul etmek, herhangi bir bölümün doğruluğu veya bütünlüğü ile ilgili soruların uygun şekilde araştırılmasını ve çözülmesini sağlamak.

Yazarlar, makalelerini göndermeden önce kimlerin yazarlık için uygun olduğunu ve yazarların hangi sırayla listeleneceğini belirlemelidir. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi editörleri yazarlık anlaşmazlıklarını çözmez. İlk gönderimden sonra yazar sayısında veya sıralamasında yapılacak her türlü değişiklik Baş Editöre yazılı olarak açıklanmalıdır. Editörler, herhangi bir yazarlık usulsüzlüğünü, birinci veya sorumlu yazarın kurumundaki veya işverenindeki araştırma görevlisine veya uygun akademik etik yetkililerine yönlendirme hakkını saklı tutar.

Yazarlar, başvuru sırasında bireysel katkılar hakkında bilgi vermek için CRediT (Katkıda Bulunan Rolleri Taksonomisi) kullanabilirler.

Çıkar Çatışması Beyanı

Editoryal derneklerle, ticari düzenleme şirketleriyle, tıbbi iletişim şirketleriyle veya başvuruyu ilgilendiren diğer kuruluşlarla ilişkiler dâhil olmak üzere herhangi bir finansal veya finansal olmayan çıkar çatışması makalenin sonunda, Kaynaklar bölümünden hemen önce açıklanmalıdır.

Finansal Destek Beyanı

Tüm finansman kaynakları makalenin sonunda belirtilmelidir. Yazarlar, varsa, çalışma sponsor(lar)ının çalışma tasarımı, veri toplama, analiz, yorumlama, rapor yazımı ve makalenin yayına sunulması kararındaki rolünü belirtmelidir. Eğer finansman kaynağı bu alanlarla ilgili bir katkıda bulunmamışsa, yazarlar bunu net bir şekilde ifade etmelidir.

Makale Hazırlama Sürecinde Yapay Zekanın (AI) Rolü

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, makale hazırlamada yapay zeka (YZ) ve yapay zeka destekli teknolojilerin kullanımına ilişkin Yayın Etiği Komisyonu (COPE) yönergelerini takip etmektedir. Yazarlık, yalnızca insanların yerine getirebileceği sorumluluklar gerektirir ve yazarlar çalışmalarının özgünlüğü ve bütünlüğünden sorumludur.

YZ araçları, dil düzenlemesi için kullanılabilir; ancak bunların kullanımı makalede açıkça belirtilmelidir. YZ, yazar olarak listelenemez, çünkü yazarlık, entelektüel katkılar, eleştirel düşünme ve sorumluluk gerektirir; bu unsurlar, YZ tarafından sağlanamaz. Bu standartların korunması, yayımlanan araştırmaların kalitesini ve özgünlüğünü korumak için önemlidir.

Yayın Sonrası Düzeltme Talepleri ve Makale Geri Çekme Politikası

Yayın sonrası tüm düzeltme talepleri editöryal incelemeye tabidir. Yayın Kurulu, hatanın niteliğine, makale üzerindeki etkisine ve destekleyici kanıtlara dayanarak düzeltmelerin gerekliliğini ve uygunluğunu değerlendirir. Onaylanması halinde, düzeltme dergi arşivinde yapılacaktır. Dergi, ICMJE ve COPE yönergelerini takip etmektedir.

Makale Geri Çekme (Yayın Öncesi)

Makale Geri Çekme işlemi yalnızca hatalar, kazara yinelenen gönderimler veya etik ihlaller (örneğin, birden fazla gönderim, sahte veriler veya intihal) içerebilecek makalelerin ilk sürümleri olan basım aşamasındaki makaleler için geçerlidir. Geri çekilen makalelerin HTML ve PDF içerikleri kaldırılacak ve yerine çekilme bildiren bir açıklama ile derginin çekilme politikasına bağlantı verilecektir.

Makale Geri Çekme (Yayın Sonrası)

Geri çekmeler intihal, veri uydurma, sahte yazarlık veya ortak yazar onayı olmadan yayın gibi ciddi etik ihlaller için verilir. Geri çekme bildirimleri şu unsurları içerir:

  • “Geri Çekme” başlıklı resmi bir geri çekme notu: [Makale Başlığı]” başlıklı resmi bir geri çekme notu, sonraki bir sayıda yayınlanır.
  • Orijinal makalenin PDF'si üzerinde “Geri Çekildi” şeklinde bir filigran.
  • Akademik bütünlüğü korurken düzeltmelerde şeffaflık sağlayan HTML sürümünün kaldırılması.

Makale Kaldırılması (Hukuki ve Güvenlik Endişeleri)

Nadir durumlarda, bir makalenin yasal sorunlar, mahkeme kararları, hakaret veya önemli sağlık riskleri nedeniyle derginin çevrimiçi veritabanından kalıcı olarak kaldırılması gerekebilir. Meta veriler (başlık ve yazarlar) korunurken, makale içeriği kaldırmayı açıklayan yasal bir bildirimle değiştirilecektir.

Makale Değiştirme

Bir makale ciddi bir sağlık riski teşkil ediyorsa, yazarlar düzeltilmiş bir versiyonla değiştirilmesini talep edebilir. Bu gibi durumlarda, düzeltilmiş makaleye bir bağlantı içeren bir geri çekme bildirimi yayınlanacak ve güncellemelerin şeffaf bir şekilde kaydedilmesi sağlanacaktır.

Kendi Kendine Arşivleme Politikası

Yazarların yayınlanmış çalışmalarını kurumsal veya kişisel web sitelerinin yanı sıra açık erişim havuzlarında kendi kendilerine arşivlemelerine izin verilir. Yazarlar makalelerini paylaşırken orijinal yayına uygun şekilde atıfta bulunmalı ve DOI numarasını eklemelidir. Ayrıca, yazarların yayınevinin resmi web sitesine bir bağlantı sağlamaları teşvik edilir, böylece bilimsel kaydın doğruluğu ve bütünlüğü sağlanmış olur. Yayıncının web sitesinde yayınlanan versiyon, kayıtların kesin versiyonu olarak kabul edilir.

YASAL UYARI

Yayınlanan makalelerde ifade edilen görüş ve fikirler yalnızca yazar(lar)a aittir ve editörlerin, yayın kurulunun veya yayıncının görüşlerini yansıtmaz. Editörler, yayın kurulu ve yayıncı, yayınlanan makalelerin içeriğinden sorumlu değildir ve bu makalelerde ifade edilen görüşleri onaylamaz.

Yazarlar, çalışmalarının doğruluğu ve bütünlüğü konusunda tam sorumluluk taşırlar. Dergi, araştırmaların bilim camiasına yayılması için bir platform görevi görürken, içeriğin geçerliliğini garanti etmez.

INUEFD, yayın hayatı boyunca her şeyden önce toplum yararını gözeterek bilimin ışığında yürümeyi kendisine ilke edinmiştir. Bu ilke doğrultusunda INUEFD; aday makale gönderimi aşamasında, değerlendirme süresince ve yayımlanma aşamasında herhangi bir gerekçe ile yazarlardan hiçbir ücret talep etmemektedir. INUEFD, açık erişimi destekleyen akademik bir dergidir.